Creatieve oplossingen van de Co-Design studenten
Hoe kan je een kleine organisatie als Huize Agnes, met beperkte mankracht en middelen, helpen om tot een stabielere inkomensverdeling te komen, in een tijd waarin financiering door de landelijke overheid niet langer vanzelfsprekend is? Dat was de vraag waar studenten van de Co-Design Studio de afgelopen weken mee aan de slag gingen. En dat leverde bijzondere resultaten op!
Co-Design Studio is een minorprogramma van de Fundamentals Academy en de Hogeschool Utrecht. Het programma is ontworpen voor studenten die geïnteresseerd zijn in het interdisciplinaire gebied van design en willen leren over Co-Design, waarbij zij gebruikers, stakeholders en gemeenschappen betrekken bij het ontwerpproces. De studenten gaan dus aan de slag met complexe ontwerpuitdagingen voor echte klanten.
Minder afhankelijk van overheidsfinanciering
Voor Huize Agnes zijn de afgelopen weken twee groepen studenten aan de slag gegaan met het financieringsvraagstuk waar we tegenaan lopen, sinds de regering het plan heeft opgevat om de rijksfinanciering van de opvang voor ongedocumenteerde mensen stop te zetten. De grote afhankelijkheid van overheidssubsidie maakt je als organisatie kwetsbaar in tijden als deze. Dus bogen de studenten zich over de vraag of er manieren zijn om tot een meer gevarieerde inkomensverdeling te komen. Daarbij hielden ze rekening met het feit dat we een heel kleine organisatie zijn, met weinig medewerkers en budget en dat we voor de veiligheid van de bewoonsters hun anonimiteit moeten beschermen.
Beide groepen gingen aan de slag met het vergroten van de naamsbekendheid van Huize Agnes. Als je wil dat mensen of bedrijven je steunen, moeten ze natuurlijk wel weten wie je bent en wat je doet. Maar ze kozen daarbij twee verschillende invalshoeken.
Vertel de verhalen en maak het onzichtbare zichtbaar
Een groep heeft zich met name gericht op het vertellen van de persoonlijke verhalen van de vrouwen en kinderen die bij ons verblijven. Het zijn die verhalen die mensen raken en maken dat ze ons willen steunen. Om deze verhalen te verzamelen zijn ze eerst in gesprek gegaan met onze bewoonsters en hebben ze vervolgens de woorden van de vrouwen vertaald naar een prachtige animatiefilm:
Door te werken met animatie konden ze de anonimiteit van de vrouwen en kinderen waarborgen en toch een kijkje geven in een wereld die voor de meeste mensen normaal gesproken verborgen blijft. Of, zoals de studenten dat zo mooi verwoorden: “Making the unseen seen, for people who might never walk through its doors, but who can make its future possible”.
Zet lokale ondernemers in als ambassadeurs
De andere groep richtte zich op lokale ondernemers en heeft onderzocht op welke manieren zij een rol kunnen spelen in het versterken van het netwerk en de financiële situatie van Huize Agnes. Zij ontwikkelden een ambassadeursprogramma, waarbij lokale winkels en horeca een brugfunctie kunnen vervullen tussen Huize Agnes en de inwoners van Utrecht.
Onderdeel van dit programma zijn posters waarmee de naamsbekendheid van Huize Agnes groeit en een pop-up store waarmee lokale ondernemers producten van Huize Agnes kunnen verkopen. Dit levert naast naamsbekendheid ook extra inkomsten op. Ook hebben ze een ‘pitch deck’ ontwikkeld waarmee we in gesprek kunnen gaan met lokale ondernemers.
![]() |
![]() |
![]() |
Beide groepen hebben hiermee inspirerende en heel bruikbare ontwerpen opgeleverd, waar we echt mee aan de slag kunnen. De animatievideo gebruiken we nu al in onze communicatie. En er zijn plannen om komend schooljaar een groep studenten het prototype van de pop-up store door te laten ontwikkelen tot een echte display met Huize Agnes producten. Dus dit verhaal krijgt zeker nog een vervolg!